J alarm Praha - Info - Supertest továrního zabezpečení
J-alarm     Praha     T: 602 316 029
autíčko neztratím se
dum   zpět na hlavní stránku
J-alarm Praha - Info

Supertest továrního zabezpečení


Aneb: Odolá váš nový automobil zlodějům? - zdroj Auto moto sport 10 1999

Bezpečnost automobilů se zvyšuje, ale jaká je situace v oblasti zabezpečení proti krádeži? Britská vláda požádala redakci časopisu What Car?, aby přispěla ke snížení automobilové kriminality.

Poprvé po pěti letech uskutečňování testů se zabezpečením proti krádeži mohli kolegové z časopisu What Car? prohlásit, že došlo ke zlepšení. Ale ačkoli se věci posunuly k lepšímu, budoucího kupce by měla zajímat statistika kvality zabezpečení, která říká, že
87 procent nových automobilů neodpovídá předpisům, které požadují, aby bezpečnostní systém zabránil zloději v přístupu do interiéru minimálně 2 minuty a imobilizér by měl zabránit odjetí s automobilem po minimálně dalších pět minut.

Naši testující kolegové používali nástroje, jako profesionální zloději a byli schopni vloupat se do 67 ze 77 automobilů za méně než zmíněné dvě minuty a poté 24 z nich mohlo odjet pryč v intervalu pěti minut.

profesionál krade nové BMW řady 5

Co se tedy dělá pro zvýšení základní úrovně bezpečnosti? Všechny automobily prodávané v Evropě musí projít zkouškou, která zahrnuje ověření bezpečnostního systému. Současné zákony Evropské unie nařizují, že všechna vozidla musí být vybavena efektivním imobilizérem.
Proč je tedy tak mnoho nových automobilů tak snadným soustem pro zloděje?
Za prvé - v nařízení EU není zmínka o zámcích dveří a každý člen si pravidla vysvětluje po svém. Velká Británie je označovaná za centrum automobilové kriminality v Evropě. Výsledkem výzkumu se dostáváme k číslu věrně zobrazujícímu skutečnou situaci - 3 483 000 zločinů s automobily (údaj za rok 1997).

Alarmujícím výsledkem letošních testů bylo zjištění, s jakou lehkostí lze překonat tovární imobilizér. S dramatickým rozvojem výpočetní techniky jsou volně dostupné takzvané "černé skříňky", které mohou prostřednictvím internetu bez problému získat tisíce potencionálních zlodějů.
Musíme zdůraznit, že při testu vniknutí nedochází k žádnému poškození vozidla, což je podobný styl jako u profesionálních zlodějů, kteří se snaží způsobit minimální škody, aby při dalším prodeji automobilu nemuseli snižovat svůj zisk kvůli zbytečným opravám. Pro test odjetí bylo možné použít prostředky prostředky volně dostupné na černém trhu a techniky dobře známé mezi zloději automobilů.

Ke kódování autoskel: Kódování autoskel není podle pravidel EU pro výrobce automoblů povinné. Ale pro profesionálního zloděje je vyhloubený kód na bočním okně automobilu dostatečným důvodem pro ukradení jiného vozidla.

nástroje používané profesionálními zloději


Nyní se dostáváme k vyhodnocení vlastních výsledků testů.

Malé automobily:


Automobiloví výrobci stále nedělají příliš mnoho pro ochranu malých automobilů před krádeží. Tato vozidla jsou velmi oblíbená u zlodějů a proto potřebují velmi mnoho zlepšit svou ochranu proti odcizení. Šokující zjištění bylo, že při testu ani jeden malý automobil nezabránil přístupu dovnitř. Ještě horší byla skutečnost, jak snadno došlo ke vniknutí. Dvě sekundy u Peugeotu 206 a Hyundai Atos, čtyři u Seatu Arosa a Toyoty Yaris. Smutné je, že u imobilizérů se situace oproti minulým testům dokonce zhoršila. Náš vzkaz výrobcům zní, že levné vozidlo musí být také zabezpečeno proti krádeži. Nejhorších výsledků dosáhl Hyundai Atos, což ukazuje jak daleko jsou Korejci v oblasti zabezpečení vozidel proti krádeži. Kolegové Atos označili jako velmi snadný ke vniknutí a překonání imobilizéru bylo hračkou.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Daewo Matizne12.100,-12 sec160 m35
Ford Fiesta13.750,-ne49 sec0 m60
Ford Kanene21 sec0 m65
Hyundai Atosnene2 sec2576 m20
Nissan Micraano10.725,-23 sec160 m30
Peugeot 206 S16anoano2 sec0 m45
Renault Clioneano11 sec160 m45
Seat Arosanene4 sec644 m25
Toyota Yarisnene4 sec0 m55
VW Poloanone26 sec0 m50

Poznámka k údajům v tabulce - platí pro všechny tabulky:
(údaje platí pro automobil tak jak ho nabízí výrobce, tedy s továrním zabezpečením)
Bezpečnostní zámky: "ano" = má; "ne" = nemá; "číselný údaj" = může mít za tento příplatek v Kč.
Tovární alarm: "ano" = má; "ne" = nemá; "číselný údaj" = může mít za tento příplatek v Kč.
Vniknutí:Do interiéru automobilu by nemělo jít vniknout (bez poškození) alespoň po dobu 2 min. Pokud se podařilo vniknout dříve (bez poškození) - je zde uveden čas v sec. Pokud ne - je uvedeno "ne".
Odjetí: Tovární imobilizér by měl vzdorovat alespoň 5 min. Pokud se podařilo odjet s vozidlem dříve - je zde uvedena vzdálenost, která byla ujeta do konce doby 5 min. Pokud se neodjelo do 5 min, je zde uvedeno"0 m".
Body: Na automobilech se kromě vniknutí a odjetí zjišťovali další skutečnosti jako: označené díly, zabezpečení originálního rádia, jestli mají kódování oken, zabezpečení rezervy, atd. Celkový výsledek pak udává počet bodů (nejvyšší možný počet = maximální zabezpečení je 100 bodů).



Nižší střední třída


Ve střední třídě automobilů konečně došlo ke zlepšení, i když velmi pozvolna. Čest patří Fordu Fokus a i Renault Megane si zaslouží ocenění, i když vniknout do něj nebyl problém. Naopak nejhorších výsledků dosáhl Citroen Xsara a Mazda 323.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Audi A3neano29 sec2737 m40
Citroen Xsaraanoano45 sec2093 m25
Fiat Bravaneano2 sec0 m45
Ford Focusanoanone0 m95
Mazda 323anoano18 sec160 m25
Renault Meganenene14 sec0 m70
Opel Astra GTianoano16 sec2174 m45
VW Golf V5anoano22 sec2818 m30



Střední třída


Nissan si vždy vedl dobře v testech proti odcizení. Nyní již víme, jak vážně bere evropský Nissan hledisko bezpečnosti proti odcizení, když některé prvky konzultuje přímo se zloději automobilů a na základě jejich rad je dále zlepšuje. Není tedy překvapením, že Primera získala první místo. Škoda a volkswagen si vedly o poznání hůře a potřebují zlepšit především v oblasti imobilizéru. Na dně výsledkové listiny se umístila Škoda Octavia TDI a blížila se dokonce k nejhoršímu umístění celkově! Octavia neprošla ani testem vniknutí, ani testem odjetí.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Daewo Leganzaneano5 sec1610 m40
Ford Mondeoanoano49 sec0 m70
Hyundai Sonataneano13 sec0 m45
Nissan Primeraanoanone0 m85
Honda Accordanoano73 sec0 m70
Peugeot 406ano11.550,-18 sec0 m60
Renault Lagunane10.010,-16 sec0 m50
Seat Toledoanoano42 sec0 m60
Subaru Legacynene10 sec0 m40
Škoda Octaviaanone31 sec320 m20
Opel Vectraanoano99 sec1288 m45
VW Boraanoano47 sec483 m30
VW Passatanoano26 sec644 m30



Luxusní střední třída


Když jsme začínali s testováním odolnosti automobilů proti krádeži, doufali jsme, že nějaké vozidlo dosáhne 100 bodů. Málokdo si ale představoval, že tímto vozidlem se stane japonský automobil. Lexus IS200 je bez debat nejlépe zabezpečeným automobilem na trhu v současné době. Také BMW 3, Rover 75 a Saab 9-3dosáhli dobrých výsledků, ale ani zde není prostor pro spaní na vavřínech. Lexus IS200 má bezpečnostní zámky, které odolají i velmi zkušenému zloději, viditelný VIN, množství označených dílů, kola mají bezpečnostní šrouby, bezpečné rezervní kolo a dokonce má kódovaná autoskla! Vnitřní odkládací prostor má zabezpečení pro uchování cenností a audiosouprava má oddělený zesilovač od hlavní jednotky radiopřehrávače, což pro zloděje znamená, že jde obezcenný předmět. Lexus tak stanovil měřítko, ke kterému by měl směřovat každý automobilový výrobce.
Naopak nejhorších výsledků dosáhlo Audi A4, což není příliš lichotivé.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Audi A4neano31 sec2898 m40
BMW 328ianoanone0 m95
Lexus IS200anoanone0 m100
Rover 75 Clubanoano62 sec0 m65
Saab 9-3anoano42 sec0 m60



Vyšší střední třída


Vypadá logicky, že zákazník kupující drahý automobil předpokládá, že bude bezpečný proti odcizení. Ale bohužel v mnoha případech tomu tak není. Výrobci si musí uvědomit, že luxusní automobily jsou středem zájmu zlodějů a celkové průměrné skóre 40 není příliš lichotivé. Když automobily z nižších tříd jako je Ford Focus a Nissan Primera mohou dosáhnout dvakrát lepších výsledků, proč by nemohly tyto automobily? BMW může být považováno za výrobce se stále vysokou mírou bezpečnosti proti odcizení. Tato pozice však nemusí být neotřesitelná. Zatímco model 520i nedovolil v testu vniknutí vniknout do 2 min, do typu řady 7 jsme se dostali za 42 sekund. Stejně jako v předchozí kategorii dosáhly nejhorších výsledků automobily značky Audi, konkrétně modely A6 a A8, se kterými bylo možno jako s jedinými odjet do 5 minut.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Alfa Romeo 166neano5 sec0 m50
Audi A6anoano119 sec2415 m40
Audi A8neano50 sec2576 m40
Bentley Arnageanoano8 sec0 m55
BMW 520ianoanone0 m95
BMW 740ianoano42 sec0 m70
Cadillac Sevilleneano10 sec0 m65
Jaguar S-Typeanoanone0 m90
Jaguar XJ8anoano82 sec0 m65
Mercedes Benz S320neano13 sec0 m70
Saab 9-5 combianoano49 sec0 m55
Volvo S80 T6anoano12 sec0 m65



Sportovní automobily

Na velmi dobré úrovni je zabezpečení vozu BMW 323 Ci a Ford Cougar. BMW a Ford byli jedinými automobily v dané třídě, do kterých se našim technikům ve stanoveném časovém limitu nepodařilo vniknout (samozřejmě bez poškození) a se kterými se ani do 5 minut nepodařilo odjet.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Audi TTanoano62 sec0 m65
BMW M5anoano104 sec0 m70
BMW 323 Cianoanone0 m95
BMW Z3 M Coupeanoanone0 m85
Ford Cougaranoanone0 m95
Honda S2000nene14 sec0 m65
Jaguar XK8 Convertibleanoano64 sec0 m65
Porsche Boxsteranoano12 sec0 m70
Porsche 911 Carrera 4anoano38 sec0 m70
Subaru Imprezaneano25 sec0 m40
Volvo C70anoano115 sec483 m40



MPV a terénní automobily

Renault může být spokojený s výsledkem svého modelu Espace, jenž podruhé získal nejvyšší hodnocení, ale my jsme byli méně potěšeni s ostatními výsledky v této třídě. Je známo, že třídy MPV a 4x4 zaznamenali v poslední době nebývalý růst, ale celková úroveň bezpečnosti proti odcizení není uspokojivá. V této třídě se našim technikům podařilo vniknout do celkem 4 automobilů v čase kratším než 10 sekund! A žádný automobil nám neodolal v pokusech dostat se dovnitř v intervalu 2 minut. Přesto jsou zde znát náznaky jistého zlepšení. Vítězem v této třídě se stal tedy Renault Espace, jež v celkovém hodnocení skončil na jedenáctém místě. Naproti tomu se ziskem pouhých 20 bodů se stal poraženým v této kategorii Suzuki Jimny, když jsme do něj pronikli za pouhé dvě sekundy a následně bylo možno odjet.

automobilbezp. zámkytov. alarmvniknutíodjetíbody
Chrysler Grand Voyagerne6.050,-6 sec0 m55
Jeep Grand Cherokeeneano16 sec0 m65
Daewoo Mussoneano4 sec0 m60
Honda HR-Vne15.730,-20 sec0 m65
Land Rover Discoveryanoano77 sec0 m65
Land Rover Freelanderanoano27 sec0 m65
Mercedes-Benz A140neano24 sec0 m60
Mercedes-Benz ML320neano19 sec0 m60
Renault Espaceneano19 sec0 m75
Suzuki Jimnynene2 sec805 m20
Suzuki Grand Vitaranene6 sec0 m50
Opel Zafiraanoano14 sec2657 m40
Opel Fronteraanoano51 sec0 m65



Celkové pořadí

pořadívýrobce - modelbody
1Lexus IS200100
2 =BMW 323Ci95
=BMW 328i95
=BMW 520i95
=Ford Cougar95
=Ford Focus 5a95
=Ford Focus Turnier95
8Jaguar S-type90
9 =BMW M Coupe85
=Nissan Primera85
11Renault Espace75
12 =BMW M570
=Honda Accord70
=Ford Mondeo ST20070
=BMW 740i70
=Porsche 911 Carrera 470
=Renault Megane70
=Mercedes S32070
=Porsche Boxster70
20 =Jaguar XJ865
=Land Rover Discovery65
=Jaguar XK8 Convertible65
=Audi TT65
=Rover 7565
=Opel Frontera65
=Land Rover Freelander65
=Ford Ka65
=Honda HR-V65
=Jeep Grand Cherokee65
=Honda S200065
=Volvo S80 T665
=Cadillac Seville65
33 =Ford Fiesta60
=Saab 9 Cabriolet60
=Seat Toledo60
=Mercedes A14060
=Mercedes ML32060
=Peugeot 40660
=Daewoo Musso60
40 =Saab 9 estate55
=Bentley Arnage55
=Chrysler Grand Voyager55
=Toyota Yaris55
44 =VW Lupo50
=Renault Laguna50
=Alfa Romeo 16650
=Suzuki Grand Vitara50
48 =Opel Vectra Caravan45
=Opel Astra Caravan45
=Opel Astra SRi45
=Hyundai Sonata45
=Renault Clio 16V45
=Fiat Brava45
=Peugeot 206 GTi45
55 =Audi A640
=Volvo C7040
=Audi A840
=Audi A440
=Audi A340
=Subaru Impreza Turbo40
=Opel Zafira40
=Subaru Legacy40
=Daewoo Leganza40
=Peugeot 206 1,440
65Daewoo Matiz35
66 =VW Bora30
=VW Beetle30
=VW Passat30
=Nissan Micra30
=VW Golf30
71 =Citroen Xsara Break25
=Mazda 32325
=Seat Arosa25
74 =Škoda Octavia Combi20
=Suzuki Jimny20
=Hyundai Atos20

Technologie kradení automobilů se neustále vyvíjí. Například letos jsme viděli hrozbu nové počítačové technologie , která umožňuje překonat tovární imobilizér. Každý den se zloději učí novým trikům a výrobci automobilů se musí velmi snažit, aby měli alespoň mírný náskok před zloději. Automobily se celkově od minulého roku dosti zlepšily, ale bohužel je ještě stále mnoho těch, které jsou snadnou kořistí pro všudypřítomné nenechavce.

Podle MPI Jan Čermák; Jan Blažek

říjen 1999

 






dum   zpět na hlavní stránku             dum   nahoru             dum   Jweb.cz            
vin
J alarm Praha - Info - Supertest továrního zabezpečení