Aneb: Odolá váš nový automobil zlodějům? - zdroj Auto moto sport 10 1999
Bezpečnost automobilů se zvyšuje, ale jaká je situace v oblasti zabezpečení proti krádeži?
Britská vláda požádala redakci časopisu What Car?, aby přispěla ke snížení automobilové kriminality.
Poprvé po pěti letech uskutečňování testů se zabezpečením proti krádeži mohli kolegové z časopisu What Car?
prohlásit, že došlo ke zlepšení. Ale ačkoli se věci posunuly k lepšímu, budoucího kupce by měla zajímat statistika
kvality zabezpečení, která říká, že
87 procent nových automobilů neodpovídá předpisům, které požadují,
aby bezpečnostní systém zabránil zloději v přístupu do interiéru minimálně 2 minuty a imobilizér by měl zabránit
odjetí s automobilem po minimálně dalších pět minut.
Naši testující kolegové používali nástroje, jako profesionální zloději a byli schopni vloupat se do 67 ze 77
automobilů za méně než zmíněné dvě minuty a poté 24 z nich mohlo odjet pryč v intervalu pěti minut.
Co se tedy dělá pro zvýšení základní úrovně bezpečnosti? Všechny automobily prodávané v Evropě musí projít
zkouškou, která zahrnuje ověření bezpečnostního systému. Současné zákony Evropské unie nařizují, že všechna vozidla
musí být vybavena efektivním imobilizérem.
Proč je tedy tak mnoho nových automobilů tak snadným soustem pro zloděje?
Za prvé - v nařízení EU není zmínka o zámcích dveří a každý člen si pravidla vysvětluje po svém.
Velká Británie je označovaná za centrum automobilové kriminality v Evropě. Výsledkem výzkumu se dostáváme
k číslu věrně zobrazujícímu skutečnou situaci - 3 483 000 zločinů s automobily (údaj za rok 1997).
Alarmujícím výsledkem letošních testů bylo zjištění, s jakou lehkostí lze překonat
tovární imobilizér. S dramatickým rozvojem výpočetní techniky jsou volně dostupné takzvané
"černé skříňky", které mohou prostřednictvím internetu bez problému získat tisíce
potencionálních zlodějů.
Musíme zdůraznit, že při testu vniknutí nedochází k žádnému poškození vozidla, což je podobný styl jako
u profesionálních zlodějů, kteří se snaží způsobit minimální škody, aby při dalším prodeji automobilu nemuseli
snižovat svůj zisk kvůli zbytečným opravám. Pro test odjetí bylo možné použít prostředky prostředky volně
dostupné na černém trhu a techniky dobře známé mezi zloději automobilů.
Ke kódování autoskel: Kódování autoskel není podle pravidel EU pro výrobce
automoblů povinné. Ale pro profesionálního zloděje je vyhloubený kód na bočním okně automobilu dostatečným
důvodem pro ukradení jiného vozidla.
Nyní se dostáváme k vyhodnocení vlastních výsledků testů.
Malé automobily:
Automobiloví výrobci stále nedělají příliš mnoho pro ochranu malých automobilů před krádeží. Tato vozidla
jsou velmi oblíbená u zlodějů a proto potřebují velmi mnoho zlepšit svou ochranu proti odcizení. Šokující zjištění
bylo, že při testu ani jeden malý automobil nezabránil přístupu dovnitř. Ještě horší byla skutečnost, jak snadno
došlo ke vniknutí. Dvě sekundy u Peugeotu 206 a Hyundai Atos, čtyři u Seatu Arosa a Toyoty Yaris. Smutné je, že
u imobilizérů se situace oproti minulým testům dokonce zhoršila. Náš vzkaz výrobcům zní, že levné vozidlo musí
být také zabezpečeno proti krádeži. Nejhorších výsledků dosáhl Hyundai Atos, což ukazuje jak daleko jsou Korejci
v oblasti zabezpečení vozidel proti krádeži. Kolegové Atos označili jako velmi snadný ke vniknutí a překonání
imobilizéru bylo hračkou.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Daewo Matiz | ne | 12.100,- | 12 sec | 160 m | 35
| Ford Fiesta | 13.750,- | ne | 49 sec | 0 m | 60
| Ford Ka | ne | ne | 21 sec | 0 m | 65
| Hyundai Atos | ne | ne | 2 sec | 2576 m | 20
| Nissan Micra | ano | 10.725,- | 23 sec | 160 m | 30
| Peugeot 206 S16 | ano | ano | 2 sec | 0 m | 45
| Renault Clio | ne | ano | 11 sec | 160 m | 45
| Seat Arosa | ne | ne | 4 sec | 644 m | 25
| Toyota Yaris | ne | ne | 4 sec | 0 m | 55
| VW Polo | ano | ne | 26 sec | 0 m | 50
|
Poznámka k údajům v tabulce - platí pro všechny tabulky:
(údaje platí pro automobil tak jak ho nabízí výrobce, tedy s továrním zabezpečením)
Bezpečnostní zámky: "ano" = má; "ne" = nemá; "číselný údaj" = může mít za tento příplatek v Kč.
Tovární alarm: "ano" = má; "ne" = nemá; "číselný údaj" = může mít za tento příplatek v Kč.
Vniknutí:Do interiéru automobilu by nemělo jít vniknout (bez poškození) alespoň po dobu 2 min.
Pokud se podařilo vniknout dříve (bez poškození) - je zde uveden čas v sec. Pokud ne - je uvedeno "ne".
Odjetí: Tovární imobilizér by měl vzdorovat alespoň 5 min. Pokud se podařilo odjet s vozidlem dříve
- je zde uvedena vzdálenost, která byla ujeta do konce doby 5 min. Pokud se neodjelo do 5 min, je zde uvedeno"0 m".
Body: Na automobilech se kromě vniknutí a odjetí zjišťovali další skutečnosti jako: označené díly,
zabezpečení originálního rádia, jestli mají kódování oken, zabezpečení rezervy, atd. Celkový výsledek pak
udává počet bodů (nejvyšší možný počet = maximální zabezpečení je 100 bodů).
Nižší střední třída
Ve střední třídě automobilů konečně došlo ke zlepšení, i když velmi pozvolna. Čest patří Fordu Fokus a i
Renault Megane si zaslouží ocenění, i když vniknout do něj nebyl problém. Naopak nejhorších výsledků dosáhl
Citroen Xsara a Mazda 323.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Audi A3 | ne | ano | 29 sec | 2737 m | 40
| Citroen Xsara | ano | ano | 45 sec | 2093 m | 25
| Fiat Brava | ne | ano | 2 sec | 0 m | 45
| Ford Focus | ano | ano | ne | 0 m | 95
| Mazda 323 | ano | ano | 18 sec | 160 m | 25
| Renault Megane | ne | ne | 14 sec | 0 m | 70
| Opel Astra GTi | ano | ano | 16 sec | 2174 m | 45
| VW Golf V5 | ano | ano | 22 sec | 2818 m | 30
|
Střední třída
Nissan si vždy vedl dobře v testech proti odcizení. Nyní již víme, jak vážně bere evropský Nissan hledisko
bezpečnosti proti odcizení, když některé prvky konzultuje přímo se zloději automobilů a na základě jejich rad je
dále zlepšuje. Není tedy překvapením, že Primera získala první místo. Škoda a volkswagen si
vedly o poznání hůře a potřebují zlepšit především v oblasti imobilizéru. Na dně výsledkové listiny se
umístila Škoda Octavia TDI a blížila se dokonce k nejhoršímu umístění celkově! Octavia neprošla ani testem vniknutí,
ani testem odjetí.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Daewo Leganza | ne | ano | 5 sec | 1610 m | 40
| Ford Mondeo | ano | ano | 49 sec | 0 m | 70
| Hyundai Sonata | ne | ano | 13 sec | 0 m | 45
| Nissan Primera | ano | ano | ne | 0 m | 85
| Honda Accord | ano | ano | 73 sec | 0 m | 70
| Peugeot 406 | ano | 11.550,- | 18 sec | 0 m | 60
| Renault Laguna | ne | 10.010,- | 16 sec | 0 m | 50
| Seat Toledo | ano | ano | 42 sec | 0 m | 60
| Subaru Legacy | ne | ne | 10 sec | 0 m | 40
| Škoda Octavia | ano | ne | 31 sec | 320 m | 20
| Opel Vectra | ano | ano | 99 sec | 1288 m | 45
| VW Bora | ano | ano | 47 sec | 483 m | 30
| VW Passat | ano | ano | 26 sec | 644 m | 30
|
Luxusní střední třída
Když jsme začínali s testováním odolnosti automobilů proti krádeži, doufali jsme, že nějaké vozidlo dosáhne
100 bodů. Málokdo si ale představoval, že tímto vozidlem se stane japonský automobil. Lexus IS200 je bez debat
nejlépe zabezpečeným automobilem na trhu v současné době. Také BMW 3, Rover 75 a Saab 9-3dosáhli dobrých výsledků,
ale ani zde není prostor pro spaní na vavřínech. Lexus IS200 má bezpečnostní zámky, které odolají i velmi
zkušenému zloději, viditelný VIN, množství označených dílů, kola mají bezpečnostní šrouby, bezpečné rezervní kolo
a dokonce má kódovaná autoskla! Vnitřní odkládací prostor má zabezpečení pro uchování cenností a audiosouprava
má oddělený zesilovač od hlavní jednotky radiopřehrávače, což pro zloděje znamená, že jde obezcenný předmět. Lexus
tak stanovil měřítko, ke kterému by měl směřovat každý automobilový výrobce.
Naopak nejhorších
výsledků dosáhlo Audi A4, což není příliš lichotivé.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Audi A4 | ne | ano | 31 sec | 2898 m | 40
| BMW 328i | ano | ano | ne | 0 m | 95
| Lexus IS200 | ano | ano | ne | 0 m | 100
| Rover 75 Club | ano | ano | 62 sec | 0 m | 65
| Saab 9-3 | ano | ano | 42 sec | 0 m | 60
|
Vyšší střední třída
Vypadá logicky, že zákazník kupující drahý automobil předpokládá, že bude bezpečný proti odcizení. Ale bohužel
v mnoha případech tomu tak není. Výrobci si musí uvědomit, že luxusní automobily jsou středem zájmu zlodějů a
celkové průměrné skóre 40 není příliš lichotivé.
Když automobily z nižších tříd jako je Ford Focus a Nissan Primera mohou dosáhnout dvakrát lepších výsledků,
proč by nemohly tyto automobily?
BMW může být považováno za výrobce se stále vysokou mírou bezpečnosti proti odcizení. Tato pozice však nemusí
být neotřesitelná. Zatímco model 520i nedovolil v testu vniknutí vniknout do 2 min, do typu řady 7 jsme se
dostali za 42 sekund. Stejně jako v předchozí kategorii dosáhly nejhorších výsledků automobily značky Audi,
konkrétně modely A6 a A8, se kterými bylo možno jako s jedinými odjet do 5 minut.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Alfa Romeo 166 | ne | ano | 5 sec | 0 m | 50
| Audi A6 | ano | ano | 119 sec | 2415 m | 40
| Audi A8 | ne | ano | 50 sec | 2576 m | 40
| Bentley Arnage | ano | ano | 8 sec | 0 m | 55
| BMW 520i | ano | ano | ne | 0 m | 95
| BMW 740i | ano | ano | 42 sec | 0 m | 70
| Cadillac Seville | ne | ano | 10 sec | 0 m | 65
| Jaguar S-Type | ano | ano | ne | 0 m | 90
| Jaguar XJ8 | ano | ano | 82 sec | 0 m | 65
| Mercedes Benz S320 | ne | ano | 13 sec | 0 m | 70
| Saab 9-5 combi | ano | ano | 49 sec | 0 m | 55
| Volvo S80 T6 | ano | ano | 12 sec | 0 m | 65
|
Sportovní automobily
Na velmi dobré úrovni je zabezpečení vozu BMW 323 Ci a Ford Cougar. BMW a Ford byli jedinými automobily v dané
třídě, do kterých se našim technikům ve stanoveném časovém limitu nepodařilo vniknout (samozřejmě bez poškození)
a se kterými se ani do 5 minut nepodařilo odjet.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Audi TT | ano | ano | 62 sec | 0 m | 65
| BMW M5 | ano | ano | 104 sec | 0 m | 70
| BMW 323 Ci | ano | ano | ne | 0 m | 95
| BMW Z3 M Coupe | ano | ano | ne | 0 m | 85
| Ford Cougar | ano | ano | ne | 0 m | 95
| Honda S2000 | ne | ne | 14 sec | 0 m | 65
| Jaguar XK8 Convertible | ano | ano | 64 sec | 0 m | 65
| Porsche Boxster | ano | ano | 12 sec | 0 m | 70
| Porsche 911 Carrera 4 | ano | ano | 38 sec | 0 m | 70
| Subaru Impreza | ne | ano | 25 sec | 0 m | 40
| Volvo C70 | ano | ano | 115 sec | 483 m | 40
|
MPV a terénní automobily
Renault může být spokojený s výsledkem svého modelu Espace, jenž podruhé získal nejvyšší hodnocení, ale my jsme byli
méně potěšeni s ostatními výsledky v této třídě. Je známo, že třídy MPV a 4x4 zaznamenali v poslední době nebývalý
růst, ale celková úroveň bezpečnosti proti odcizení není uspokojivá. V této třídě se našim technikům podařilo
vniknout do celkem 4 automobilů v čase kratším než 10 sekund! A žádný automobil nám neodolal v pokusech dostat se
dovnitř v intervalu 2 minut. Přesto jsou zde znát náznaky jistého zlepšení. Vítězem v této třídě se stal tedy
Renault Espace, jež v celkovém hodnocení skončil na jedenáctém místě. Naproti tomu se ziskem pouhých 20 bodů se stal
poraženým v této kategorii Suzuki Jimny, když jsme do něj pronikli za pouhé dvě sekundy a následně bylo možno odjet.
automobil | bezp. zámky | tov. alarm | vniknutí | odjetí | body
| Chrysler Grand Voyager | ne | 6.050,- | 6 sec | 0 m | 55
| Jeep Grand Cherokee | ne | ano | 16 sec | 0 m | 65
| Daewoo Musso | ne | ano | 4 sec | 0 m | 60
| Honda HR-V | ne | 15.730,- | 20 sec | 0 m | 65
| Land Rover Discovery | ano | ano | 77 sec | 0 m | 65
| Land Rover Freelander | ano | ano | 27 sec | 0 m | 65
| Mercedes-Benz A140 | ne | ano | 24 sec | 0 m | 60
| Mercedes-Benz ML320 | ne | ano | 19 sec | 0 m | 60
| Renault Espace | ne | ano | 19 sec | 0 m | 75
| Suzuki Jimny | ne | ne | 2 sec | 805 m | 20
| Suzuki Grand Vitara | ne | ne | 6 sec | 0 m | 50
| Opel Zafira | ano | ano | 14 sec | 2657 m | 40
| Opel Frontera | ano | ano | 51 sec | 0 m | 65
|
Celkové pořadí
pořadí | výrobce - model | body
| 1 | Lexus IS200 | 100
| 2 = | BMW 323Ci | 95
| = | BMW 328i | 95
| = | BMW 520i | 95
| = | Ford Cougar | 95
| = | Ford Focus 5a | 95
| = | Ford Focus Turnier | 95
| 8 | Jaguar S-type | 90
| 9 = | BMW M Coupe | 85
| = | Nissan Primera | 85
| 11 | Renault Espace | 75
| 12 = | BMW M5 | 70
| = | Honda Accord | 70
| = | Ford Mondeo ST200 | 70
| = | BMW 740i | 70
| = | Porsche 911 Carrera 4 | 70
| = | Renault Megane | 70
| = | Mercedes S320 | 70
| = | Porsche Boxster | 70
| 20 = | Jaguar XJ8 | 65
| = | Land Rover Discovery | 65
| = | Jaguar XK8 Convertible | 65
| = | Audi TT | 65
| = | Rover 75 | 65
| = | Opel Frontera | 65
| = | Land Rover Freelander | 65
| = | Ford Ka | 65
| = | Honda HR-V | 65
| = | Jeep Grand Cherokee | 65
| = | Honda S2000 | 65
| = | Volvo S80 T6 | 65
| = | Cadillac Seville | 65
| 33 = | Ford Fiesta | 60
| = | Saab 9 Cabriolet | 60
| = | Seat Toledo | 60
| = | Mercedes A140 | 60
| = | Mercedes ML320 | 60
| = | Peugeot 406 | 60
| = | Daewoo Musso | 60
| 40 = | Saab 9 estate | 55
| = | Bentley Arnage | 55
| = | Chrysler Grand Voyager | 55
| = | Toyota Yaris | 55
| 44 = | VW Lupo | 50
| = | Renault Laguna | 50
| = | Alfa Romeo 166 | 50
| = | Suzuki Grand Vitara | 50
| 48 = | Opel Vectra Caravan | 45
| = | Opel Astra Caravan | 45
| = | Opel Astra SRi | 45
| = | Hyundai Sonata | 45
| = | Renault Clio 16V | 45
| = | Fiat Brava | 45
| = | Peugeot 206 GTi | 45
| 55 = | Audi A6 | 40
| = | Volvo C70 | 40
| = | Audi A8 | 40
| = | Audi A4 | 40
| = | Audi A3 | 40
| = | Subaru Impreza Turbo | 40
| = | Opel Zafira | 40
| = | Subaru Legacy | 40
| = | Daewoo Leganza | 40
| = | Peugeot 206 1,4 | 40
| 65 | Daewoo Matiz | 35
| 66 = | VW Bora | 30
| = | VW Beetle | 30
| = | VW Passat | 30
| = | Nissan Micra | 30
| = | VW Golf | 30
| 71 = | Citroen Xsara Break | 25
| = | Mazda 323 | 25
| = | Seat Arosa | 25
| 74 = | Škoda Octavia Combi | 20
| = | Suzuki Jimny | 20
| = | Hyundai Atos | 20
|
Technologie kradení automobilů se neustále vyvíjí. Například letos jsme viděli hrozbu nové počítačové technologie
, která umožňuje překonat tovární imobilizér. Každý den se zloději učí novým trikům a výrobci automobilů se musí
velmi snažit, aby měli alespoň mírný náskok před zloději. Automobily se celkově od minulého roku dosti zlepšily,
ale bohužel je ještě stále mnoho těch, které jsou snadnou kořistí pro všudypřítomné nenechavce.
Podle MPI Jan Čermák; Jan Blažek
říjen 1999
|